Däck och däckval!

A

Anonymous

Guest
:D Tjänare alla glada i vintermörkret.
Livsfarligt forum det här,(beroendeframkallande), kan inte låta bli att komma med ett nytt inläggför att se responsen.... :lol:
Med jämna mellanrum dyker det upp frågor om däck och dimensioner till olika cyklar, vad som passar eller inte.
Det finns en hel del däck i gamla mönster/dimensioner att få tag i idag.
AVON till exempel finns i ett flertal gamla och nya sorter att köpa till classichojar och är prisvärda, finns bla hos pro-imp i Borås
(www.pro-imp.se).
Hur låter Tex Roadrunner eller Speedmaster MK2, dessa är klassiska mönster, sen finns även moderna däck såsom Roadrider i dimensioner till våra hojar.
För dom av oss, (yours truly) som som gillar att svänga mycket och hårt
finns ju även en serie med "racegummin" i varierande dimensioner. 8)
Har själv åkt mycket gata på beg racedäck och fått ut många mil, (600-750 mil) utan att ens komma ned till 3mm mönsterdjup på sämsta stället.
Går att beställa en katalog från pro-imp med bla dimensionsjämförelser
mellan tum/mm mått.
Att Avon sen är "Made in England" kan väl aldrig vara fel! :)
 

Per G

New member
Roligt och beroendeframkallande :)
Det finns ju andra Norton forum med massor av godis men jag tycker att vi ska fråga och svara här så att vi får ett forum med mycket information för medlemmarna.

Om man vill ha ett bra universaldäck till Commando så verkar Avon Roadrunner Universal 4.10 x 19 vara ett bra val. Har ett bak redan och ska byta bort mitt smala Speedmaster framdäck mot det bredare Universal.
Har monterat långa bälgar på cykeln och tycker att det ihop med det bredare Avon däcket blir snyggt!

Sen blir det ju ännu tuffare om man river av framskärmen (ganska vanligt på många Kaffe-rejcers) men då tappar man ju tyvärr en del styrsel i gaffeln eftersom skärmen är en del av gaffelkonstruktionen. Kanske inte så många som tänker på det?


/Per
 
A

Anonymous

Guest
Tjabba forumvänner!
Jag tror att vi (anglofiler i synnerhet) är alldeles för konservativa och "rädda" för att våga prova ett "modernt" mönster, vi väljer utseende stillastående före funktion på vägen.
Låt oss säga att vi har en fälg med dim 2.50-18" där vi normalt skulle montera ett 4.10-18" orginal, varför inte montera ett "modernt" 120/80-18" där vi vet att gjutformen är "rund" och man får ett däck som rullar jämt samt i regel är bra "balanserat" redan i gjutningen. 8)
Har provkört så många renoveringar där man "tjurnackat" envisas med att använda den omkromade skeva/ovala fälgbanan som man försökt få så rund som möjligt istället för att satsa på en nytillverkad som oftast blir lika dyr/billig när hjulet väl sitter på cykeln igen.
Sen satsar man på "gamla", Nya däck som förtar hela körupplevelsen :shock: pga att däcken antingen är NOS eller nygjutningar i gamla formar (Typ Kinadäck). :roll:
Våga gå emot strömmen och använd klenoden som det en gång var tänkt
även utanför 50-skyltarna. :lol:

Detta inlägg finns det väl stor risk att jag får mothugg för, men det bjuder jag på. :oops: Eller....
 
Mothugg? Inte alls!

Kör själv med Avon Roadrunner AM 20 90/90 19" fram och AM 21 110/90 18" bak. Skulle aldrig sätta på ett ribbmönstrat däck eller andra bakelit-liknande konstruktioner. Ett 120-däck är väl förresten maxbredd i Commando-swingen?
 

Per G

New member
Sunshine, du har en klar poäng här, vi (eller i alla fall jag) är konservativa och väljer gammalt och tidsenligt och missar därför mycket av den utveckling som har skett och som skulle kunna användas på gamla cyklar med gott resultat.

Innan jag köpte min Commando så provkörde jag även en ny Triumph och det var ju en kul cykel men det slutade ändå med att jag köpte en 33 år gammal Norton för samma slantar som en ny Triumph.

Antar att det jag är ute efter är nostalgin och det är därför jag inte monterar boyertändning, moderna däck, bakdämpare med vidhängande "gastub", nyare modell förgasare osv utan håller mig till det gamla. Undantag är bromsar, men det ju av säkerhetsskäl.

En annan sak är nog att jag inte behöver åka fortare än vad det gick att göra på 70-talet, reflexerna har ju inte direkt blivit bättre med åren :)

Men det som är kul är ju att det finns så många varianter på cyklarnas mod-status, vore ju tråkigt om alla gjorde lika!

Hälsningar,
Per
 
Top