Commando, något för mig?

Uboivie

New member
Halloj,

Är i valet att skaffa mig en klassisk MC, och jag är väldigt inne på Norton Commando. Är det något för mig?

Vad säger ni som vet?

Jag har noll erfarenhet av äldre motorcyklar, istället har jag en hel del erfarenhet av äldre engelska sportbilar ( Lotus Elan, lots of trouble usually serious...). Jag föreställer mig att alla problem på en MC är små jämfört i jämförelse. Numera har jag en Elise, som är bättre på allt, men jag saknar charmen som finns i ett äldre åk.
Jag är intresserad av en Commando av samma anledning som jag hade en Lotus Elan: det verkar vara en av få äldre hojar som fortfarande är hyggligt snabb och sportig, och dessutom grymt snygg.

Går det att åka långtur, säg 20 mil, på en normalt fungerande Commando utan att ta med sig halva verktygslådan? Någon har sagt till mig att Norton är den enda äldre engelska mc som går att lita någorlunda på, ligger det något i det? Jag har inga problem med småsaker som inte är perfekta, jag gillar att pyssla i garaget, men jag vill helst inte bli stående vid vägkanten för ofta. Jag är hyfsat händig och har t ex själv haft ur motor, bytt koppling osv.. ur gammelbilen.

Vad jag förstår av köpråd på på engelska sajter verkar det ju finnas reservdelar till det mesta, stämmer det?

Jag tänker att det blir min enda MC, och att jag använder hojen för att åka på kurviga vägar utanför stan, men såklart även för att köpa glass...

Av bilderna på klubbens webb att döma skulle jag sänka medelåldern bland Norton-ägarna, jag är 54...
Hälsningar/Ulf
 
Ingen tvekan! Commandon är kanske den mest användbara av de gamla engelska maskinerna. Se bara till att köpa ett välskött exemplar med dokumentation på motorjobb och dylikt.

Alla delar finns att köpa. Du kan i princip bygga en ny hoj med bara nya delar. Dessutom är delarna som regel billigare än till moderna hojar.

Original-bromsarna är skit men uppgraderingar finns om man är villig att frångå original.

Saker lossnar på gamla engelska hojar men Loctite är din vän.

Själv är jag 53 och tillhör således juniorerna...
 

Uboivie

New member
Tack, det låter bra :) , precis som min gammelbil alltså, allt fanns att köpa i England, och ganska billigt... Om någon går i säljtankar så hojta till!
/Ulf
 
Om det går att åka långtur med minimalt med verktyg. Ja absolut. Jag och Weine körde till Italien 2016 eller när det var, en kopplingsvire som fick bytas på vägen hem och en slang till bensintanken som jag glömt att kolla:confused: innan vi for iväg den var säkert 30-40år gammal. vi körde på en 750 och en 850.
Mvh/Hans
PS. Klas W anslöt sig till oss i södra tyskland han råkade ut för en tappad mutter till startmotorn. DS.
 

camenius

Well-known member
Jag håller med gubbarna :))) här ovanför. I min värld är Commandon den absolut bästa engelska maskinen. Det påstår jag utan att vara speciellt "Commando-frälst".

Tycker så för att den är mycket flexibel. Du kan köra mycket sportigt men också tuffa sakta omkring. Du kan köra "vibrationsfritt". Du har härligt vrid, sagolikt ljud och eftersom det är fyra växlar slipper du växla speciellt ofta. Har väl fyran kommit i, är det bara att gasa, släppa gasen, gasa och så vidare, tack vare motorns styrka/vrid. Ser den också som tillförlitlig om den är i bra skick. Mitt enda egentliga missöde (utöver en punktering) under alla år är ett hål i kolven orsakat av en trasig brytarspets (skaffa elektronisk tändning).

Farbror Bjarne klagar på bomsarna. Jag ser dem inte som perfekta, men trots allt som relativt bra.

De enda engelska konkurrenterna till Commandon är tre: Trident, Rocket tre och Interceptor. Commandon dock utan konkurrens på plats ett och med ett tomrum innan de andra kvalar in på listan. (Ja, jag har erfarenhet av dem alla.)
 
Last edited:

camenius

Well-known member
Hehehe... du har nog rätt. Över 130 var länge sedan. Ingen längtan alls efter att köra fort.

Köpte för något år sedan riktiga broms-dyrgripar av Norvil, som ligger i garaget. Dubbla moderna (extra lätta) skivor tillsammans med två nya gaffelben, nytt nav och ny fälg. (De senare behövs eftersom jag har trumbroms som jag alltså tycker fungerar ganska bra).

Ångrade köpet så de blev liggande men ska sätta på dem i vinter om jag ska ha Commandon kvar. Har funderingar på att sälja, men tvekar. ...och frugan min ger mig onda ögat när jag säger att den ska säljas.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja jag tror Commandon är ett bra val Du gör, har själv haft 2st commando med mycket goda erfarenheter, en Cafe' och en Interstate byggd Roadster som långåkarhoj med större tanken som då underlättar. Med den körde jag bla.en långsväng nere i Europa ca. 475 mil problemfritt, spände inte ens kedjan! Bara smörja)
Cafe' cykeln för våra fina Roslagsvägar där den verkligen kommer till sin rätt! Gäller alla Norton)
Med sin nästan vibrationsfria gång kan man åka länge å långt med en extra bra org. transmission o koppling! Väghållning är inbyggt, (se bara till att bakgaffeln inte är glapp)
Köp inte första bästa(?) hoj utan som Bjarne säger ett välskött o servat ex. med dokumentation och betala mer istället för stor renov.
Ja det var lite tankar jag hade ang. Ditt ev. köp.
Mvh. Brage.
 

Masse

New member
Tack, det låter bra :) , precis som min gammelbil alltså, allt fanns att köpa i England, och ganska billigt... Om någon går i säljtankar så hojta till!
/Ulf
Hej !
Funderar att sälja min hoj, då jag har lire andra cyklar.
Jag har en Norton Commando 750 -69:a. Hojen är en Dunstalmodell. Ngt. förlängd framgaffel och med dubbla skivbromsar.
Nya däck o allmänt genomgången. En skönhet !!!
Tycker du det låter intressant så kan du ringa 0706-644650
Masse
 
Top