Commando-förbättringar?

Robban

Member
Hej

Å en kamrats vägnar frågar jag er alla:

Bästa toppfästet (Head steady) för Commando?
Bör man byta ut 5/16 bultarna i vevaxeln mot 3/8 (som Norton gjorde på Mk III:an)?

Övriga bra tips för när man ska bygga ihop en riktigt bra Commando 750 cc motor för gatbruk mottages tacksamt.

Mvh
 
Hei
30 okt. 2017 hadde jeg et innlegg om Head steady.
Kjøpte leddet hos RGM og lagde resten selv.
Det ligger ved noen bilder hvis du finner tilbake til det innlegget.
Fikk ikke til å legge ved en direkte link :roll:
 

pojen

Member
Bultförbandet i vevaxeln är normalt inte ett problem och ett byte till 3/8" är nog inget som jag skulle rekommendera. En sak som man skall vara uppmärksam på är att i vissa manualer är ett felaktigt åtdragningsmoment angivet (Haynes manual ?). Korrekt skall vara 25 ftlbs / 3,5 kgm och ej 35 ftlbs som jag tror anges. Är bultarna i bra skick så återanvänd dessa då de håller en bra kvalité något som man inte kan vara helt säker på att man får från någon leverantör idag (Andover Norton undantagen !). Det som utgör ett problem på en del av Nortons vevaxlar är att det inte finns en tillräckligt stor radie (läs obefintlig!) på drivaxelsidan vid övergången till vevskivan. Det är inte okänt med materialutmattning här som efter många km eller riktigt hårdgasande typ racing resulterar i brott här.




Kan man förbättra övergången genom att skapa en större radie här har man nog gjort det man kan för att ge längre livslängd på sin vevaxel. Riktigt hur man skall gå till väga kan jag inte riktigt säga men det har skrivits en del om detta på AccessNorton forumet och man hittar mer info där eller JS Motorsport hemsida.

Ovanstående vevaxel är faktiskt från min egen hoj och som tur var så uppmärksammades problemet direkt då jag startade hojen på morgonen så inget övrigt tog skada, vissa gånger har man tur! Det lät verkligen som en stenkross i ordets rätta bemärkelse!
 

Bragfjord

Well-known member
Ang. toppfäste så tycker jag enklast är bäst(?) Alltså 850 commandons, då är den fortfarande "vibrations-fri" och stadig. (Tid. Commandons fäste ville spricka)
Jag hade tid. sk. racing fästet men det blev mer vibb och inget annat så för gatan duger 850ans fäste. Commandon är "mjuk" men komfortabel till skillnad från Dominator/Atlas som är stumma. Commandons svaghet är lagringen av svingen som nästan alltid är glapp, axel/rör, förutom -75an som har en bättre klämkonstruktion fördetta. Men det kan åtgärdas enkelt på de tid. genom att hårt dra fast axeln i röret med M8 avgasklammer(!) Simpelt men enkelt! Bussningarna brukar vara bra om dom fått olja. Ang. veven, håller med Pojen.
 

Robban

Member
Tack för det Bragfjord.
Här finns det en hel del erfarenheter och kunskap.
Fler på forumet som vill hjälpa till med tips?
 

pojen

Member
En bra källa med mycken information om både underhåll och diverse modifieringar är 'Commando Service Notes' som utgavs av Norton Owners Club i England på 70-talet. Du kanske redan har häftet (runt 50 sidor) i din ägo, annars så finns den att ladda ner på följande länk http://leeroebuckracing.com/timeline/norton-owner-club-commando-service-notes/ i två delar (pdf format). Norton klubben här hemma publicerade en översättning för många år sedan som fortfarande kanske går att få tag i ?

Till det som tidigare har omnämnts i tråden kan man givetvis lägga till en hel del men något som man bör kolla upp är om 'layshaft bearing' i växellådan har blivit bytt till ett rullager. Det är alltså det mindre lagret på drivsidan som original är ett kullagret 6203 och bör bytas till motsvarande rullager NJ203/C3, då det för eller senare havererar.
 
Hei
Hva gjelder resultatet av Head stedy prosjektet mitt, så skal jeg være helt ærlig så merket jeg ikke noe forskjell fra det orginale ( MK3).
Designet på det nye mitt syntes jeg er mye bedre , likte ikke det orginale, men dette er jo og helt uten betydning all den tid det ikke syntes oppunder tanken :mrgreen:
Men det var kul å lage det :D
Vidar
 
Top