Commando 1971 har "nöpit"

sive

New member
Efter några års körande, beslöt jag i vintras att helrenovera dett "yttre" på min commamdo. Innan jag köpte cykeln, hade den stått i en lada under många år. Jag köpte en massa delar av Andover i UK. Efter mycket mekande och tom plånbok, blev cykeln som ny!
När jag tog ut cykeln i våras gick den som en dröm. Det enda jag inte var nöjd med var dämpningen i framgaffeln.

När jag körde min sista tur i höstas, före inställningen , hände det som inte får hända. Jag glömde att öppna oljekranen före avfärd!
Jag har under många år, aldrig missat detta. Efter några km blev det tvärstopp. Jag upptäckte felet med en gång. När jag försiktigt kollade om jag med kicken kunde dra runt motorn, kände jag att det gick, men trögt!
Frugan med pickup och släp fick hämta mig och cykeln, jag var dock inte talbar!

Jag har inte varit på humör att ta mig an cykeln än! Men jag undrar om några här i forummet kan säga vad jag troligtvis kommer att hitta när jag öppnar upp motorn?
Kan man få av toppen utan att ta ut motorn från ramen?

Alla kommentare och tips är varmt välkomna.
Jag kommer att återkomma i ärendet under arbetes gång.

Med vänlig hälsning,
Stefan
 
Hej Stefan
Jag hade en backventil på min Comando som stängde(drog luft förmodligen) när jag åkte igenom Göteborg på väg till västkustträffen.
i alla fall all olja i tanken igen i motorn och motorn nöp. Märken på båda kolvarna så det blev honing av cylindern återanvändning av kolvarna då ringarna gick fritt sålde maskinen så småningom den nya ägaren har inte rört motorn därimot har det yttre blivigt otroligt fint. Och han har också kört relativt många mil med den.
Top och cylinder går att lyfta av med motorn i ramen dock tror jag man får släppa ner den låssa främre upphängningen.
Lycka till.
Med vänlig hälsning/ Hans
 

sive

New member
Hej Hans,
Tack för svaret!
Jag får hoppas att det stoppar med omborrning/nya kolvar
Är det någon mer på forumet som har något mer att ge mig, så är jag tacksam.
Stefan
 
Det går bra att plocka loss toppen och fiska ur den ur ramen. Lite trixigt men det går. Man får skjuta upp stötstängerna i toppen. Ännu roligare blir det när den sedan skall på plats igen... Jag brukar fixera stötstängerna med gummiband för att underlätta operationen.

002.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Nu vakna jag sent om sider..... Hej Sive! Tråkigt ang. nypningen, har själv varit med om detta 2ggr, en på Norton 500, en på AJS 650 båda ggr. nyper/skär vevlagren först, cykeln börjar att gå tungt och låta illa i vevhuset sen är det stopp! Detta när motorn inte får olja. På AJSen hade en vevstake skurit så hårt att jag måste såga av den för att dela motorn! Sån fin vevstake! Det beslutet var inte lätt att ta... I det fallet måste vevtapparna slipas om. När det gäller Nortonen så klarade sig tapparna med hjälp av duktiga Kjell Bogren som fick med besvär få bort babbitsen/lager från tapparna utan omslipning, sen var det hela berodde på vill jag inte tala om, man/jag gör sina misstag när "man " har bråttom, surt sa Brage" Tror därför att Du måste kolla veven, kolvar å ena sidan verkar klara sig vilket är en vetenskap i sig såvida det inte är en värmenypning som gamla 2t drabbates av tid. Men numera tål kolvar en hel del stryk är min erfarenhet. Ang. demont av cyl. topp går det "bra" på plats utan att sänka motorn, lite pillrigt att få stötstängerna på plats, särskilt insug men det går om man bara är noggrann. Ja det var min syn på saken, lycka till! Med vänlig hälsning. Brage.
 
Top