Combatmotor

Toni

New member
Hej!

Finns det någon som vet något om Combatmotorerna? Finns de dokumenterade på något sätt i litteraturen?
Var det en serie motorer med löpande motornummer under en viss tid som tillverkades eller togs de ut efter hand och "trimmades"?
En Combat topp ska ju vara märkt på ett visst sätt men räcker det för att kallas Combat?

Sen finns det ju de kortslagiga 750 motorerna som användes i racing bl.a. Peter Williams. Fanns de motorerna någon gång ute på marknaden? Har de motorerna något att göra med Combatmodellerna?

Sommarhälsningar från Toni Eklund Trollhättan
 

krister

Member
Hej
Jag köpte min combat 1972 ,specen är planad topp 10:1 i komp det kan ses att det är lite mindre avstånd mellan kylflänsarna mellan topp och Cylinder den skall vara stämplad med ett "C" på ovansidan men jag har inte hittat märkningen på min topp ,sedan var det första modellen med 32 mm förgasare , vassare kam med lite häftigare kamtider som gav högre effekt 65 hk men lite sämre bottendrag som inte märks så väl ,samtidigt ändrades oljereturen i vevhuset som flyttades längre bak på vevhuset och styrningen av luftningen togs bort och ersattes av ett filtfilter i returen upp till oljetanken. Förgasarinställningen ändrades så att trottelnålen flyttades upp ett hack . Vevhuset förstärktes med ingjutna förstärkningar runt vevlagren på båda sidor och uttaget för magneten i övre delen av registerkåpan slopades med att gjuta igen uttaget ,sedan ändrades oljepluggen till en liten bullt 3/8 samtidigt ändrade Norton nummerserien till ram/motornummer med att börja på 20........... .
Combatmotorn tillverkades i en serie paralellt med standardmotorn så jag fick välja motor efter önskemål ,då motorn blev varvvillig och kul att hantera i högre farter i kombination med ramlager av dålig kvalite togs den ur produktion då garantiåtagandet blev för kostsamt med reparation , mina orginalmonterade ramlager fungerade de första 300 milen sedan blev de ersatta av superblendlager som hållit tills i dag .Som kuriosa kan nämnas att Combatmotorns cylinder målades svart och standardcylindern målades traditionellt i silverfärg. Den kortslagiga motorn fans att köpa som lös moter till privatförare och den introduserades något år senare 73 eller 74 jag minns ej exakt , den levererades med högglanspolerade kylflänsar

MVH Krister
 

Toni

New member
Tack Krister för info. Jag lyckades hitta lite info på nätet också där det också gick att läsa mellan vilka motornummer combaten gjordes. Men det är nog svårt att säga exakt vilken/ vilka som varit combat från fabriken då vissa gjort dessa modifieringar på egen hand. De ska vara stämplade med ett C i mitten mellan mellan ventilkåporna som du skriver men andra är det inte.
 
Top