Clintan, Keanu Reeves och Norton-hojar

camenius

Well-known member
I senaste numret av Notonisten har jag lovat några bilder på superstjärnan K Reeves. Inte minst gällde det en lite mer avklädd stjärna, för att glädja våra fruar/sambos eller varför inte klubbens kvinnliga medlemmar. :shock:

Men innan det får du här tvenne bilder på "Clintan", alltså Clint Eastwood. På båda bilderna kör han en Nomad, det vill säga en Dominator på 600 kubik som enbart såldes till USA för "öken-körning" och som tillverkades under en relativt kort tid. Storsäljaren i denna nsich blev mot slutet av 60-talet, istället P11:an som kom i tre olika versioner. (Också enbart såld till USA. Du kan läsa om den modellens historia i nummer 1/2004 av Nortonisten.)

6_Eastwood1_1.jpg
6_Eastwood2_3.jpg


Så kommer då Reeves-bilderna. Den riktigt intresserade av denne stjärna kan med lite, (nä, MYCKET) tålamod, hitta förvånansvärt många olika varianter där han kör vårt älskade märke. Vissa bilder har karaktär av "reklambilder", andra är rena "paparazzo-bilder" där han är ute och "kör privat". (Skamset ska även sägas att jag sett några få bilder med Reeves körandes en HD. :oops: Vi får trösta oss med att de bilderna togs av en paparazzo enbart för att stjärnan fått bensinstopp och därmed fick han lite soppa av fotografen som då som tack för hjälpen fick möjlighet att ta några bilder.

6_keanu8_1.jpg


6_keanu_Reeves_1.jpg


6_keanu4_1.jpg


6_Keanu088nb_1.jpg


6_Keanu20Reeves2011_1.jpg


Vet du någon annan stjärna/kändis som finns med en Norton på bild? Tipsa mig gärna!
 

Batterist

New member
En liten korrigering: Herr Eastwood åker runt på en P11A från ca 1968.
Nedlagda ljuddämpare med avtagbara "reverse cones" för mer brrööp för den som så önskade, kom modellåret 1968 med P11A, nr 2 i modellserien.
 

camenius

Well-known member
De båda mätarna talar för att du har rätt, men det är samtidigt svårt att säga bestämt.
Jag har hittat en liknande bild till, men cykeln syns väldigt dåligt (för övrigt publicerad i senaste medlemsbladet).
 

camenius

Well-known member
Jaha, det här gillar och uppskattar jag. Nördsamtal på högsta nivå. :D

Den enda bild jag har på en Nomad är den som ligger överst bland alla bilder nedan. Jag publicerade den i nummer 1/2004, (där det för övrigt finns gott om info om hybriderna). Det är en Nomad från -58, alltså en Dominator 600 i en slags scramblerversion "Made only for US".

(Det finns ytterligare en bild på brittiska NOC:s webbsida, men där syns inte detaljerna så bra.)

Ett lätt sätt att se att exemplaret här nedan, inte är en P11, Cheeta, Ranger eller liknande, är (exempelvis) sidpanelen som är densamma som den som finns på Nortonhojar från sent 1950-tal. Så var de inte på hybriderna som även fick en specialtillverkad trans-kåpa som antagligen läckte betydligt mindre olja än Nortons kåpa).

Om livet vore så där härligt rättvist som det ibland är, borde vi enkelt kunna se på "Clintan-bilderna", hur panelen ser ut, vilket skulle ge oss avgörandet. Men, se på f-n, där skyms den av Clintans ben. :cry:

Hade detaljerna varit tyrdliga hade vi kanske sett skillnaden via ramen: Nomaderna hade den ovanliga Modell 77:s ram.)

Dock. Vad som talar för att du har rätt och jag fel :shock:, är det som jag nämnde i förra inlägget: mätarna. Den enda bild vi har på en Nomad visar ju att Nomad inte har mätare. Så ser även exemplaret ut på bilden på ovan nämnda webbsida. Å andra sidan, konsekvent utrustning, är ju inte direkt brittiska hojproducenters adelsmärke, om vi nu ska vara lite kritiska till vårt kära märke.

Vet tyvärr inte heller när Clintan-bildern är tagna. Ett årtal hade nämligen kunnat hjälpa oss eftersom Nomaden producerades mellan 1958-1960 (i tvenne versioner 500 och 600), medan den första Hybriden/bastarden, producerades först 1964 (Atlas scrambler).

Nå, nu till bilderna.

Nomad 600 från 1958:
6_oktingen_Nomad_1.jpg


En bild stulen från nätet. Enligt mitt resonemang här ovan, är detta inte en Nomad.
6_MARTIN20MILNER1_1.jpg


Även AJS tillverkade en bastard -om uttrycket tillåts- med den underbara Atlasmotorn. Nämligen denna M33 från 1967, tillverkad i endast 50 ex, enligt uppgift. (OBS: Kolla transkåpan!)
6_okting_modell_33_AJS67_1.jpg


Får jag bjuda på ytterligare en bild. Nu på temat kändisar. Damen i fråga sägs vara en (mycket) ung svenska! Nämligen Ann Margret. Nu vågar jag i alla fall sticka ut hakan och påstå att hon sitter på en Atlas.

Nä, jag kan inte se instämplat nummer på vevhuset vilket kunnat avgöra modellen. Däremot kan man ana att vevhusventilationen sitter framför cylindrarna, inte bakom, som de gör på en 650-modell. (Bilden ska för övrigt vara tagen i samband med (TV- eller bio-) filmen "Bye, bye, Birdie". Antagligen en epokgörande skildring...
6_pic09_1.jpg
 

Batterist

New member
Kanske är bakljuset det avgörande beviset för P11-teorin? En ovanlig Lucasmodell som, vad jag förstår, bara användes på P11-or och ev. några riktigt tidiga Roadster-Commandos. Letade själv efter ett sådant i ca 10 år innan jag hittade ett, så jag reagerar fortfarande instiktivt när jag ser det :D

Vad gäller den gjutna transkåpan är den något tätare än hönsnät, men inte mycket..
 

camenius

Well-known member
Ja, jag kikade lite på baklyset på bilderna igår. Det är tydlig skillnad mellan Nomadens (d-ligt synd att vi inte har bra detaljbilder på en Nomad) och de övriga.

Men jag kikade lite slarvigt igår, noterade enbart skillnaden, men nu när du påpekat att din har en ovanlig stil (Har du en P11?) noterara jag att det även verkar vara skillnad mellan de olika hybriderna (jag utgår nu från de bilder som finns i nummer 1/2004):
o0o Rolf Magnussons (egentligen en Matchless CS) baklyse påminner om den på Nomadens (sid 9).

o0o Samme lyse verkar finns på Flinks N15 CS på sidan 10 samt de på sidan 11 och Hartviks på sidan 13.

o0o Dock, på de två amerikanska Cheetha och Ranger på sidan 12 är det en helt annan stil. Ser mer ut som på senare Commando och som på min Rocket 3 (Mk2_modellen) samt endel sena trajor.

o0o MEN: P11:n från Lelle-katalogen verkar ha baklyset som påminner om Nomaden, dock det syns dåligt.

Vad har du för lyse?

Å andra sidan, desa hojar (utom den från lelle-katalogen) är samtliga renoverade, så vi vet ju inte om renoveraren gett djävulen i att hålla sig till original eller inte. I mina ögon är de i så fall förlåtna. Tycker själv inte att original är något som ska var skrivet i sten, utan det viktiga är att få ihop en hoj som faktiskt körs.
 

Batterist

New member
Efter en stunds letande hittade jag Nortonbladet Du refererar till och det verkar som

Rolf Mangussons bakljus är samma som hittas på Triumph och BSA från 1968?-1972 eller nåt. Det är bredare än det vi kanske kan kalla Rangerlyset. (egentligen skulle det ju vara ett reservdelsnummer här, men jag har bara den tidigare res.delslistan..)

I början på P11-serien så var det det lyse som syns på Lellesannonsen, trots att den är för 1969 års modell. Rangerlyset kom som sagt ungefär mitt under modellserien, och det är det som syns på sidan 12.

Den N15CS som finns på sidan 11 har ett annat Lucaslyse. Det är det "vanligare" gjutna Lucaslyset som finns att köpa nuförtiden som ett customtillbehör, och nog inte original, men snyggt ändå (hade ett själv på min Ranger tills lyckan log mot mig)

Nu känns det som om jag måste gå ut och skaffa mig ett liv, när jag läser vad jag skrivit :lol:

Jodå, som Du förstått så är jag nöjd och glad Rangerägare sedan 1992.
Hade jag vetat vad jag köpte då hade jag nog tänkt mig för mer än en gång, men nu kan jag inte vara utan den :D Det är som stort kinderägg, flera överraskningar i ett.. Man får lära sig om två motorcyklar, både Norton och Ajs/Matchless! Nuförtiden kör jag bara med den efter högmässan på söndagar, men att dra ur den på en skogsväg får onekligen håret att växa på bröstet!

Nätfyndet nedan har också fel baklyse, men det verkar vara det minsta problemet om man vill ha en standard-Ranger...
29_p11_chopper_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Här en reklambild från USA, på en Nomad. Annonsen är från 1959 och vi får väl förmoda att hojen då också är en -59.

6_nomad_1959_1.jpg
 

Per G

New member
I filmen "The Rookie" så har Clintan en Commando i sitt garage. Dom säger att det är en -69 och det ser det ut att kunna vara.

/Per
 

camenius

Well-known member
Kul. :lol: Har du sett någon bild från filmen där hojen syns? Hittar inga bilder över huvudtaget från den filmen! Märkligt.

Har förtvivlat letat efter en bild -från en annan film- med bland annat Ann Margret där hon syns med en Atlas (se ovan). Hittar den inte! Däremot fanns den med i en bilaga jag fick med Classic bike från 90-talet. Dår syns till och med två Atlas mycket tydligt. Därtill några kul fakta om hojarna som även utrustats med mycket underliga "luftintag" under tanken framför toppen.

Ska ha den med i nästa nummer av medlemsbladet och räknade med att det blir sista "gamla" bilden med en kändis på en Norton. Eller hardu något mer tips? :D
 
Top