Classic Bike

Bragfjord

Well-known member
Just nu bra nr. av Svenska o Engelska Classic Bike mars 2016!
Svenska, med Peter Williams, mycket bra ang. hans konstruktion och utveckling av monocoque-racern som var god för 158mph!
Detta med "våran" gamla trotjänare som här gav ca. 76-78hk, men en avancerad o aerodynamisk utformning gav fart!
Alltså JP Playern/commando samma princip, (fan att jag inte haft en sån då skulle Ducati polarna få jobba) men får inte glömma Peters insats med denna racer som var både duktig förare och konstruktör, mycket duktig!
Själv gillar jag den tid. Norton racern, den med rör-ram, men Peter ansåg den senare monocoque bäst och jag protersterar inte om detta då han körde snabbast med den!
Tror inte många känner till att Peter körde i början på sin Fars utvecklade Arter-Matchless-1cyl.racer, här finns det mycket som skulle uppmärksammas om detta bygge, för den gick nämligen riktigt fort med Peter i sadeln! Skälvaste Agostini (MV 4cyl.)
hade fullt upp på Isle of Man! Monocoquern tillverkas nu ännu bättre som replika! (skulle göra sig bra i mitt vardagsrum!)
I samma tidning mycket bra om MV-Agusta!

Engelsk Classic-Bike, här ett bygge med Benelli 6:a i Featherbed! Ja gud vad den ramen har härbergerat mellan ramrören!
Även artikel om Dragracern Hogslayer, dubbla Norton).
Men........ nu kommer det! Laverda V-6:a!! En exakt kopia replika av denna otroligt maffiga maskin, ha begär!

Engelska Classic-Bike, mars nr. Ducati 900ss artikel gjorde ju inte ont......
Men, Norton har haft en 4cyl. prototyp-racer på -50talet! Som Andy Molnar (han med Molnar Manxar) tänker ta upp tillverkning på!
Mycket intressant bygge som ser bra ut, 80hk 14000varv mm.!
 

Bragfjord

Well-known member
Classic Bike 2016-04-07 10-15-31.JPG
 

Bifogat

  • Classic Bike 2016-04-07 10-20-28.JPG
    Classic Bike 2016-04-07 10-20-28.JPG
    4.9 MB · Visningar: 2,500
  • Classic Bike 2016-04-07 10-25-39.JPG
    Classic Bike 2016-04-07 10-25-39.JPG
    4.4 MB · Visningar: 2,500
Top