Nortti
Member
Tyckte att det började kännas "svampigt" så jag beslöt att ta tag i saken och änligen byta från min Commando skivbromsgaffel med Triumph trumbroms till en riktigt Norton trumbromsgaffel.
Lossade toppmutter på högerbenet och hela stången kom ut... ingen dämpning där inte och oljan så lite vattnig ut.
Lossade andra benet och det såg inte roligt ut, sprucket.
Så lång allt "väl" men nu kommer frågorna.
1. Vad skall jag ha för lager till till styrkronan? De befintliga är ju vanliga kullager. Jag har koniska men då blir det problem med att täta/skydda dem mot skräp.
2. Vad skall jag ekra upp trumbromsnavet på för framfälg? WM2 eller WM3, 18 eller 19", stålfälg eller alu-fälg (med hög kant)?
3. Ska jag använda avstrykare eller bälgar?
4. Finns det någon marknad för begagnade gaffelben och styrkrona i befintligt skick? Överbenen är fina vid tätningarna men rost finns ovan bälgarna. Skivbromsnav, bromsok och bromshandtag finnes. Bromsskiva saknas .
Gamla och nya gaffeln.
Lossade toppmutter på högerbenet och hela stången kom ut... ingen dämpning där inte och oljan så lite vattnig ut.
Lossade andra benet och det såg inte roligt ut, sprucket.

Så lång allt "väl" men nu kommer frågorna.
1. Vad skall jag ha för lager till till styrkronan? De befintliga är ju vanliga kullager. Jag har koniska men då blir det problem med att täta/skydda dem mot skräp.
2. Vad skall jag ekra upp trumbromsnavet på för framfälg? WM2 eller WM3, 18 eller 19", stålfälg eller alu-fälg (med hög kant)?
3. Ska jag använda avstrykare eller bälgar?
4. Finns det någon marknad för begagnade gaffelben och styrkrona i befintligt skick? Överbenen är fina vid tätningarna men rost finns ovan bälgarna. Skivbromsnav, bromsok och bromshandtag finnes. Bromsskiva saknas .

Gamla och nya gaffeln.