Byta framgaffel på Commando

Nortti

Member
Tyckte att det började kännas "svampigt" så jag beslöt att ta tag i saken och änligen byta från min Commando skivbromsgaffel med Triumph trumbroms till en riktigt Norton trumbromsgaffel.

Lossade toppmutter på högerbenet och hela stången kom ut... ingen dämpning där inte och oljan så lite vattnig ut.

Lossade andra benet och det såg inte roligt ut, sprucket.

126_gaffel_2_1.jpg

Så lång allt "väl" men nu kommer frågorna.

1. Vad skall jag ha för lager till till styrkronan? De befintliga är ju vanliga kullager. Jag har koniska men då blir det problem med att täta/skydda dem mot skräp.

2. Vad skall jag ekra upp trumbromsnavet på för framfälg? WM2 eller WM3, 18 eller 19", stålfälg eller alu-fälg (med hög kant)?

3. Ska jag använda avstrykare eller bälgar?

4. Finns det någon marknad för begagnade gaffelben och styrkrona i befintligt skick? Överbenen är fina vid tätningarna men rost finns ovan bälgarna. Skivbromsnav, bromsok och bromshandtag finnes. Bromsskiva saknas .

126_IMAG1967_1.jpg

Gamla och nya gaffeln.

krister

Member
Hej
Den gaffeln ser inte kul ut ,men det går väl att svetsa .

Som svar på din första fråga så brukar det bli ett litet "hugg" i styrningen med hjulet rakt fram med orginal kullager som du inte får med koniska rulllager . Passar inte tätningarna från kullagret till det koniska rulllagret ? jag har aldrig provat därav frågan .

Vad svaret på vilken fälg som passar är väl svaret givet med vilken typ av däck du tänkt dig ,vm2 eller vm3 brukar däckstillverkarna ange till resp. däck och det beror lite på vad du har där bak, har du vm3 stålfälg bak skulle jag nog välja samma fram sedan vilken dimmension är ju en smaksak men till 18 tum har du fler typer av däck att välja mellan och byter du till 18 bak så tycker jag att du är i hamn . Jag bytte till 18tum lättmetalfälg bak för några år sedan och har tänkt att byta till det fram oxå vad det lider då det finns många trevliga däck att tillgå då.
Man skall nog ha så lika uppsättning på båda hjulen som möjligt då Nortonfabriken levererade cyklarna med lika däck på båda hjulen , som kuriosa kan jag nämna att för ett antal år sedan hade jag ett 90/90/19 bak
och ett liknande fram alltså väldigt klena däck och den uppsättningen var överlägsen i kurvtagning och väghållning när jag senare bytte till 120/90/18 bak blev det en tyngre körning och mer bryta vid nerlägg och nästa bakdäck blir ett 110/90 och 90/90 fram helt klart.

Vad avstrykare eller bälg anbelangar , om du kör mycket och långt typ toring vill jag rekomendera gummibälg som håller regn och damm borta men kör du bara när solen skiner fungerar avtrykare bra tror jag ,dock inte den hårda plastypen utan se till att den är i gummi .

Vänligen Krister

Nortti

Member
Tack för din input.
Tror inte det blir någon svetsning.

Monterar vanliga spårkullager, lika tidigare.
Samma gäller fälgmåtten och typen.
Gillar "retrostilen" så det får bli bälgar.

FRÅGA
Var hittar jag parts list och bra bild på den äldre gaffeln / styrhuvudet (-68 till -70 ). Misstänker att jag eventuelllt saknar någon bricka, även om jag förmodligen får ihop styrhuvudet ändå.

Nortti

Member
Tillverkade två brickor av alu (hade ingen lust att jobba med rostfritt) för att styrkronan skulle gå fri från styrhuvudet.

126_IMAG2015_1.jpg

Så långt allt väl men någon kunde ju ha tipsat mig om att stoppet inte är det samma till de två styrhuvudena. Nu blev det ju ändå mera jobbigt. Nu måste det gamla kapas bort och nytt svetsas fast.

Är det någon som har en bild på hur stoppet skall se ut till den äldre gaffeln?

126_gaffelstopp_1.jpg

Nortti

Member
Nu skulle jag behöva ha lite hjälp här.

Tittade under toppmuttrarna på "nya gaffelbenen" och där saknas det:
14 Nut for Rod Top
22 Main Spring Locating Bushes

Tänkte låna från de andra gaffelbenen men märkligt nog är det inte samma gänga på dämparstången som på andra gaffeln, muttrarna passar inte.

Vad är det då för gänga? Fingängad är den och det kan inte skilja mycket på gängorna mellan gafflarna.

126_gaffeltopp_1.jpg

Nortti

Member
Sent omsider fick jag leverans från Andover Norton så att jag fick ihop navet. Tjänstvilliga var dom men inte hade de 100 koll på vad dom sålde och vad jag behövde så det blev lite "extra" (deras online reservdelskatalog är väl inte den bästa). Så går det när man plockar isär och spara delar lite här och där i 10 år.

Efter ett besök på Wheeler Dealer för nytt däck (Metzeler 100/90) och balansering så blir det hoppeligen någon tur ännu i år.

Före och efter.
Norton navet bra mycket snyggare. Hoppas det är något sånär lika bra bromsverkan som i Triumph navet.

126_hjulfest_1.jpg

PS.
Erkänner villigt att jag var bra orolig att det skulle bli bakläxa när han satte hjulet i balaseringsmaskinen, det var ju bara andra ggn jag ekrat ett hjul, men det fick godkänt 8)

126_plockepin_1.jpg

Nortti

Member
Redan med et embryo till bromsverkan så tycker jag mig ana samma snedbelastning av gaffeln som jag tror orsakade haveriet på gamla gaffeln.

Eftersom Hyde inte längre tillverkar sina gaffelförstyvningsstag så blir det att tillverka ett kraftigt skärmstag av ca 4mm plåt.

Kanske det redan tillverkas sådana. Kör utan framskärm så det behöver inte passa till någon skärm.

Förslag!?

Nortti

Member
Nu tänkte jag berätta historien om den slarvige mekaniker, eller som jag själv föredrar, den otursförföljde mekanikern :(
Detta som varnagel åt andra och ett sätt att försöka förlika mig med eländet.

När jag efter gaffelbyte fyllde på gaffelolja kontrollerades mycket nogsamt efter eventuella läckor. Allt såg bra ut. Även vid de två följande demontering /monteringarna av framhjulet (för att försöka åstadkomma bättre bromsverkan).

Häromdagen när jag sanerade motorn på bensinblandad olja (se separat inlägg) och lutade hojen åt höger för att få ut all bensin ur oljetanken så såg jag till min förskräckelse att det rann något som liknade smält smör ur bromstrumman :shock:

Vid närmare inspektion visade det sig vara vattenblandad olja.
Efter demontering och kontroll konstaterades att bulten som håller insatsen, inte var dragen. Märkligt när jag spände den allt vad jag kunde innan.
Vet inte hur sånt kan hända men det hade det tydligen gjort.

Ska det räcka att dra med handkraft eller ska jag behöva plocka fram mutterdragaren :?:

Försöker sanera bromsbeläggen med Bräkleen men jag har väl egentligen inga större förhoppningar.