Bromsok, inre kolv demontering

Per G

New member
Hejsan!
Har inhandlat alla grejor som behövs för att renovera original bromsoket och all demontering flöt på bra ända till jag kom till den inre bromskolven som jag inte får ut. Med tanke på ett det inre belägget var mindre slitet kan man nog anta att den inte löper särskilt lätt. Någon som har något tips här?
Har inte tryckluft hemma men man kan ju gå över till grannen och se om det går att trycka ut med luft om man värmer oket. Annars får man kanske koppla ihop systemet, fylla på bromsolja och trycka ut kolven. Eller :?

/Per
 

Per G

New member
Sökte på nätet och hittade Old Britts, dom har en del trevliga tech artiklar med bilder. Där föreslogs värme samt tryckluft för att få ur inre kolven.

Jag testade med att värma oket samt pumpa upp ett par kilo tryck med handpump men tyckte att det verkade lite farligt så jag gav upp. Om kolven lossar med högt lufttryck så vill luften ha mycket plats och det är läge att både paja loppet i oket samt sätta kolven i benet eller garageväggen!

Testade istället med fettsprutan laddad med fett. Pumpade på och kolven kom smygande lugnt och fint, funkade kanon :D

Efter några timmar och 3-4 ggr tvätt med bromsrengöring, avfettningsbad samt blåsa kanalerna med handpumpen så hade det kommit ut oanade mängder skräp, bl.a. en bit ståltråd :lol:

/Per
 

Per G

New member
Fast det finns ju ett ännu enklare sätt som man kan använda om man inte gör som mig utan kopplar in hjärnan innan man börjar skruva :D

Enklaste sättet är nog att med bromsystemet och oket på plats peta ur inre belägget och hålla emot det yttre med lämpligt verktyg och sedan trycka in bromshandtaget och ut kommer inre kolven (samt en del bromsvätska).
Sedan lossar man täcklocket på oket innan man tar bort oket från gaffelbenet.

/Per
 
Top