British racing green

totta05

Member
Hallå i sommaren alla entusiaster!
Tänkte när höststormarna viner runt de bohuslänska öarna återställa min Commando till ruta ett. Den var från början lackad i grönt, (British Racing Green?). Är det någon som vet VILKEN grön lack som användes? Kollade lite på nätet och fick ett antal definitioner på British Racing Green, en del riktigt ruggiga. Kanske inte världens vikitigaste sak, men det skulle vara kul att få originalkulören på plats...

Tack förresten till alla som hjälpte mig med råd med min växellåda, nu kan jag svepa runt här ute på Tjörn med omnejd igen! Lovely!

Gjert M :p

A

Anonymous

Guest
Hej!
Hittade nedan på en webben.... Kan det vara en bra start?
Riktigt vad som användes original vet jag inte, ej kunnat hitta i alla manualer som Nortonklubben har (tack grabbar för cdr skivorna de är kalas att titta i).
Men har ställt frågan till "Classic Motors panel" vi får se om de kan hitta en lösning.
I övrigt fann jag detta avsnitt på ett uppslagsverk;

http://en.wikipedia.org/wiki/British_racing_green
British racing green or BRG, a colour similar to Brunswick green, hunter green, forest green or moss green (RAL 6005), takes its name from the green international motor racing colour of Great Britain. Although there is still some debate as to an exact hue for BRG, currently the term is used to denote a spectrum of deep, rich greens. 'British racing green' in motorsport terms meant only the colour green in general - its application to a specific range of shades has developed outside the sport.

På en bilsida definierar de färgkoden enligt nedan, kanske det finns olika färgkoder beroende på tillverkare av färgen? (Jag vet att det finns olika skalor att mäta i RAL, NCS etc)

British Racing Green
Akzokod: BLVC75 eller
Colormap: 455H1

/ Håkan

totta05

Member
Tänka sig, hittade detta i vår medlemstidning nr 1 1991 (var annars?!):

Norton Motsvarande
Forest green Rover Cameron Green B266/Vauxhall Laurel 4635
Dove Grey British Leyland arabian Grey/VW pärlvit
Polychromatic Grey Talbot Steel Grey metallic 397
Silver Grey Ford silver fox Gm 45411
Atlantic Blue Talbot Caribbian Blue GL 24435

Hälsningar Gjert :lol:

totta05

Member
Skrev fel ska vara nr 1 1993 (!) och inget annat. Klistrar in texten igen, blev lite rörig såg jag vid publiceringen:

Norton • Motsvarande
Forest green • Rover Cameron Green B266/Vauxhall Laurel 4635
Dove Grey • British Leyland arabian Grey/VW pärlvit
Polychromatic Grey • Talbot Steel Grey metallic 397
Silver Grey • Ford silver fox Gm 45411
Atlantic Blue • Talbot Caribbian Blue GL 24435

Hälsningar Gjert :oops: