Besök på Bracebridge street och vid Nortons grav

camenius

Well-known member
Medan övriga i klubben hade trevligt på årsmötet, gästade undertecknad Birmingham via jobbet. Ganska trevligt, även om ett oväder med efterföljande övesvämningar kullkastade våra resplaner.

Dock, jag fick tid att besöka Bracebridge Street och "ta på tegelväggen", innanför vars murar våra hojar sattes ihop åren 1920-1963. Tog en tegelbit med mig hem. Slumpen gjorde att jag även mötte ägaren av det företag som nu gästar adressen.

Älskvärd affärskille som bjöd in mig och visade delar av fabriken som i stort var orörda! Företaget heter Savery och tillverkar hydraliska pumpar till flygplan och helikoptrar.

Snacka om vingslag...

Vingslagen fortsatte vid James Nortons gravplats där jag lade gul-blå blommor, se bild. Kyrkogården såg ut som den totalbombades förra månaden. Märkligt, men så är det tydligen på många kyrkogårdar i utlandet. Nortons grav var liten men dock i gott skick.

Bilden under graven visar Bracebridge Street. Mer om detta kommer på en sida i höstens medlemsnummer.

Graven:
6_2007_Bracebridge_street_017_1.jpg


Bracebridge street:
6_2007_Bracebridge_street_008_1.jpg


6_2007_Bracebridge_street_009_1.jpg
 
Intressant men vemodigt! Jag har också en likartad faiblesse för dylika utflykter. Har bland annat varit runt i England och besökt en handfull av rockens kulturhistoriska platser. Har allvarligt funderat på att genomföra en liknande odyseé på hoj och besöka Meriden, Selly Oaks, Reddich, Bracebridge Street, Ace Cafe och allt vad alla dessa legendariska adresser heter.

Vad liten fabriksbyggnaden ser ut! På något sätt har man väl föreställt sig att denna en gång så vitala del i det brittiska motorcykelimperiet skulle framstå som betydligt imposantare.

Bidrar med en skön bild på Bracebridge Street, notera hur man riggat upp hojarna med tegelstenar för fotografens skull. Kanske en av de tegelstenar du lagt beslag på?
9_bracebridge_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Kul idé!!!!

Skönt med en själsfrände! Min fru reagerade inte speciellt när jag berättade på mina "fritidsplaner" i Birmingham. trodde därför att idén inte var så underlig! Men mina arbetskompisar reagerade desto mer, de garvade ordenligt, men tyckte nog i alla fall att det stämde med min världsbild.

Dock, chefen och två ev tjejerna hade tänkt följa med, men p g a översvämningarna avstod de av praktiska skäl.

(Klart att åtminstone en av de småbitar jag har, kommer från någon av stenarna. Tror det är den tegelstenen som håller upp cykeln i mitten. :D ) Största biten ska limmas på kartong med Nortonloggan och placeras i guldram i garaget.

Kul bild för övrigt, var har du hittat den? Dragningen av avgasröret till vänster sida samt de parallella ljuddämparrören visar att det är en tidig bild. Antagligen 1929?

Efter att ha detlajgranskat din bild, ser jag att fasaden är lite ombyggd. :shock: Tack och lov är dock mina små tegelbitar från det ursprunliga teglet från 1920-talet. Tack och lov! :D
 
Bilden finns på en site om Birminghams historia jag snubblade över härom kvällen. Många sköna bilder från kvarteren i Aston.

http://www.astonbrook-through-astonmanor.co.uk/id151.htm

Är personligen mycket intresserad av historia. Såväl teknikhistoria som mer socio-kulturella skeenden. Jag älskar att gå och sniffa i gamla byggnader och brukar alltid planera in lite dylika stopp på mina irrfärder på min Norton.
 
Top