Nortti
Member
Kan någon förklara detta på lättfattlig svenska?
Jag har funderat, från o till, under åren när det skrivs i motortidningar om %:er hit o dit och hur man balanserat om för att flytta vibrationer i varvtalsregister. T.ex. när någon monterat en Commando motor i en Featherbed ram, så har man balanserat om, si o så mycket... VARFÖR DET?
Statisk balansering det fattar jag.
Värre är det med dynamisk balansering, hur fungerar det? Svårt redan att ställa relevanta frågor om orsak, verkan o metod.
Tror inte heller att merparten av dem som skriver artiklar i motortidningar fattar vad det handlar om snarare att den som skriver tycker att det "låter tekniskt o bra"? Vidare förklaring brukar iaf. saknas, åtminstone har jag inte sett någon.
Kanske något att skriva om i nästa Nortonisten?
Finns det, som sagt, någon som kan förklara detta eller rekommendera en text/bok där balansering av MC vevparti beskrivs på någotsånär lättfattligt sätt?
Jag har funderat, från o till, under åren när det skrivs i motortidningar om %:er hit o dit och hur man balanserat om för att flytta vibrationer i varvtalsregister. T.ex. när någon monterat en Commando motor i en Featherbed ram, så har man balanserat om, si o så mycket... VARFÖR DET?
Statisk balansering det fattar jag.
Värre är det med dynamisk balansering, hur fungerar det? Svårt redan att ställa relevanta frågor om orsak, verkan o metod.
Tror inte heller att merparten av dem som skriver artiklar i motortidningar fattar vad det handlar om snarare att den som skriver tycker att det "låter tekniskt o bra"? Vidare förklaring brukar iaf. saknas, åtminstone har jag inte sett någon.
Kanske något att skriva om i nästa Nortonisten?
Finns det, som sagt, någon som kan förklara detta eller rekommendera en text/bok där balansering av MC vevparti beskrivs på någotsånär lättfattligt sätt?