Balansering av vevaxel

Nortti

Member
Kan någon förklara detta på lättfattlig svenska?

Jag har funderat, från o till, under åren när det skrivs i motortidningar om %:er hit o dit och hur man balanserat om för att flytta vibrationer i varvtalsregister. T.ex. när någon monterat en Commando motor i en Featherbed ram, så har man balanserat om, si o så mycket... VARFÖR DET?

Statisk balansering det fattar jag.

Värre är det med dynamisk balansering, hur fungerar det? Svårt redan att ställa relevanta frågor om orsak, verkan o metod.

Tror inte heller att merparten av dem som skriver artiklar i motortidningar fattar vad det handlar om snarare att den som skriver tycker att det "låter tekniskt o bra"? Vidare förklaring brukar iaf. saknas, åtminstone har jag inte sett någon.

Kanske något att skriva om i nästa Nortonisten?

Finns det, som sagt, någon som kan förklara detta eller rekommendera en text/bok där balansering av MC vevparti beskrivs på någotsånär lättfattligt sätt?

AndersA

Member
Den mest rakt på sak beskrivningen av vevbalansering är av Phil Irving -han som konstruerade Vincentmotorn- i boken Tuning for speed. Boken är gammal, första upplagan är ifrån 40talet, men dels är den ett måste i nördbiblioteket, dels är den faktiskt bra. Man hittar den emellanåt på ebay. Ett par hundralappar får man räkna med att betala.

krister

Member
Hej
Bra fråga .
När det gäller Commandon kontra andra ramar så kan jag förstå att man ändrar balanseringen då det handlar om två olika inspännings sätt av motor, Feaderbed ramen har en "stum" fastsättning av motorn medans Commandon är gummiupphängd och kräver en annan balanseringkaraktär,det vore intressant att veta vad som händer om man sätter en vanlig atlasmotor i en Commandoram ?

En tråd som bara skapar frågor tydligen men skillnaden mellan statisk och dynamisk balansering är inte det samma som skillnaden mellan att balansera ett Mchjul och ett bilhjul ?

Krister

Nortti

Member
AndersA: Den boken har jag letat efter oxå, men 200sek är nog bara utgångspriset. De jag hittat har gått upp, rejält. Jag får väl "öppna lädret" mera.

krister: Det brukar stå så, men varför det då? Dvs. det förstår jag inte alls vad infästningssättet har för betydelse. Det heter ju balansering och då skall det ju vara i bästa balans oavsett infästningsmetod :D
(ok naturligtvis kan det inte bli vibrationfritt under hela varvtalsregistret utan man försöker lägga vibrationerna på ett register som inte används/märks så mycket, men iaf.)

tr5:
Den PDF:en har jag tittat på, men texten "motor med cylindrarna i 45 graders V-form" i fösta meningen gjorde att jag bara skummade resten. Tyckte inte texten gav så mycket. Kanske borde läsas på nytt?

AndersA

Member
Lite fredagsnördande...

När man balanserar en vevaxel kompenserar man dels för den roterande vikten av vevtapp och vevstakens storände. Dels också för en viss del av fram och återgående vikt dvs kolv, -bult och vevstakens lillände. Det är den delen som är balansfaktorn. De roterande och fram-och-tillbakagående prylarna i motorn skapar (ju) vibrationer som har en viss riktning. Balanserar man ut kolvens och lilländens hela vikt -100%- kommer vibrationsriktningen att vara i rät vinkel mot cylinderns axel, 0% ger riktningen i cylinderns axel.

Jamen, varvtalet när vibrationerna uppstår ändras ju med ändrad balansfaktor????

Alla ramar (och alla andra konstruktioner också,broar o dyl) har en viss resonanansfrekvens, vid "rätt" -eller kanske fel- varvtal kommer konstruktionen att vilja självsvänga och vibrationerna bir kraftigare. Till råga på allt är resonansfrekvensen olika i olika riktningar. Balansfaktorn ger alltså en viss vibrationsriktning som ramen reagerar på genom att börja självsvänga vid ett visst varvtal.

Solklart, eller???

Dynamisk balansering innebär bara att man snurrar vevaxeln med maskin och låter den tala om när veven är i jämvikt -jämför med att balansera däck i maskin eller att snurra på hjulet för hand och se var det stannar.

Nortti

Member
Nu börjar vi komma nån vart! Men förklara närmare.

T.ex. "Balanserar man ut kolvens och lilländens hela vikt -100%- kommer vibrationsriktningen att vara i rät vinkel mot cylinderns axel, 0% ger riktningen i cylinderns axel. "

Är det en översättning eller en förklaring som förvillar mig?

Rät vinkel mot cylinderns axel vad innebär det ?
Dvs. som jag tänker mig: att vid statiskt balanserad vev (inkludive stakar, kolvar och resten) så är det tändpulserna som skapar obalansen. Initialt gissade jag vibrationen då i linje med cylinderns centrumlinje, men förklaringen anger 90grader... Ok att vevtappen rör sig ut mot 90grader, är det så man skall tänka

Vad betyder 0% ger riktningen i cylinderns axel? menas då att vid 100%-ig statisk balans sä är vibrationerna 0% i kolvens riktning. Nu är jag förvirrad på riktigt Hur vore det med lite bilder :D

Måste en vev alltid balanseras statiskt innan dynamisk balasering? Eller räcker det med att se till att vevstakar o kovar har samma vikt?

Räcker det med att "balansera" (avverka) i mittslängen ?
Jfr en vev till en V8:a där kan det ju inte räcka med att avverka bara på ett ställe i veven...??

Slutligen: Ifall statisk och dynamisk balansering inte ger samma resultat (är detta ett feltänk?). Dvs. jag förmodar att efter en dynamisk balansering så är veven inte i statisk balans längre. Om man då tror att en viss motortillverkare har designat veven för att den skall vara i bästa balans - blir det då sämre ifall en hemmafilare balanserar veven statiskt?

AndersA

Member
Visste väl att det var solklart :shock:
Det spelar ingen roll om balanseringen sker statskt eller dynamiskt. Enda skillnaden är motsvarande om man balanserar hjul i maskin eller snurrar det för hand, låter det stanna av sig själv och hänger på viker på lätta sidan. Maskinen är bara mer noggrann.

Riktningen: cylinderns axel; i en motor där cylindern inte lutar Atlas tex blir det vertikalt dvs i samma riktning som kolven rör sig. 100% blir då horisontellt.

Egentligen är det rätt likt hjulbalansering, man vill först få vevaxeln balanserad fullt ut, precis som ett hjul. Då skapar inte de roterande delarna någon vibration. Vibrationerna skapas av vikten av de delar som rör sig fram och tillbaka, kolv kolvbult och vevstakens lillände. Man kan balansera ut den vikten helt men det innebär att obalansen i 90 grader ökar (kvarstår). -vibrationsriktningen i atasfallet blir horisontell. Kompenserar man ingenting blir riktningen i -Atlas- vertikal. Var tillverkaren sedan tillslut lägger balansfaktorn beror sedan på ramkonstruktionen och i vilket varvregister hojen skall gå i.

Sedan är det tur att vi har paralellwinnar som funkar som stånkor och man bara har ett svänghjul att borra i..............