Bakdäck

A

Anonymous

Guest
Har kört nu i snart 2 säsonger på mitt Avon bakdäck, nu börjar det bli plattslitet (fortfarande bra mönster) men inför framtiden är det någon som har bra tips på bra bakdäck med hållbarhet och rund profil.
Min dimension är 18x4.00 idag.

Hälsningar
Peter
 

tr5

New member
Jag kör på "originaldäcken" Dunlop TT100 (el K81 )4x19
De håller rätt bra och är något billigare än Avon.
Med en så potent maskin som Norton Commando blir backdäcket gärna plattslitet. Receptet är väl att hålla igen på bakhjulsåkandet och istället gasa rejält i kurvorna.

En bieffekt kan dock bli att kontot för fotpinnar och avgasrör blir dyrare.
IMG_1038mindre.jpg
IMG_1041.jpg
 

tr5

New member
Det här började under hjulekring, men platsar väl bättre under bakdäck.

Bjarne Petersen skrev:
På Commandon har jag 18" bak men 19" fram. Fram blev det ett Avon Roadrunner AM20, 90/90 19". Lagom klistrigt och bra. 930:- spänn får väl anses som helt acceptabelt. Bak sitter det ett Avon Roadrunner AM21, 110/90 18".

Efter mycket velande och bläddrande i ProImp däckguide http://proimp.se/produktlistan_part_kat.asp?Huvudgrupp=85 har jag valt AM18 som mitt nya framdäck.
(Mitt nuvarande TT100 förpassas till bakhjulet för att kunna ta ut ytterligare några mil.)
Jag ringde ProImp och fick svaret att skillnaden mellan AM 18 och 20 förutom den lilla mönster- och profilskillnaden är att AM20 är H-märkt (210 km/h) och AM18 V-märkt (240 km/h). Detta skulle innebära att gummiblandningen inte är riktigt lika utan att AM18 är något "greppigare".
Vill man ha ännu mera grepp är det CR-serien som gäller men de är inte E-märkta och därmed inte gatlegala.
Nu är det väl frågan om jag nånsin får nytta av det där lilla extra greppet, men, men...

AM18
12_AM18Supervenom_1.jpg
AM20
12_AM20Roadrunner_1.jpg
 
Top