Avrostning

Tord Ahlin

Administrator
Med en balja och en batteriladdare, så blir den rostiga järnbiten som ny. Häll i 10 liter vatten 5 - 10 matskedar kaustiksoda , samt en järnplåt, och detaljen i baljan.

Sätt minus (svart pol) på detaljen du vill ha ren, och sätt plus (röd pol) på järnplåten. Se till att hålla plåten från detaljen på en dm avstånd ungefär. Se till att inte koppla fel, då blir det skrot av din detalj, minus på detaljen. När allt är ihällt och grejjerna ligger bra, så koppplar du in batteriladdarens stickpropp i väggen och håll barn och hindar på avstånd. Som sagt håll till utomhus, det bildas knallgas. Men det är skitroligt. Bilden visar en rejäl avrostning av ett volvo 850 drag, som får en dust av 4 (fyra) batteriladdare, samtidigt. två tre dygn är lagom, sen är det bara att spola av rosten. Eventuellt kan man lägga tillbaks detaljen och köra ett dygn till om man vill kunna elförzinka el dyl. Det blir skitsnyggt. Jag vet att det finns trådar om detta, men jag ville bara påvisa att det faktiskt går att vara ganska effektiv med enkla medel hemmavid. Jag grävde en grop som rymmde draget och plåten,lade en dubbelvikt plast, och hällde säkert i 20 liter varmt vatten å en dl soda. Pluggade sedan in 12 V via laddaren . Resultatet kommer om ett par dar

4_avrosta_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Tord! Detta är kanonbra och jag tycker vi ska ha det med i nästa nummer.
Men jag har funderingar. Om man stoppar ner en rostig sak som har andra delar fastskruvade, delar som är tillverkade av olika metalller, någon är kanske också härdad, hur kommer de olika metallerna att reagera? Blir någon del förstörd?
Vet att exempelvis även svag syra såsom citronsyra skapar vätesprödhet och gör härdade delar sköra. Kan det även gälla den här elektriska hanteringen?
Jäkligt spännande! BRA TRÅD!!
 

Per G

New member
Tord! installation av dragkrok kräver regbesiktning :D
Nu vet vi vem ska dra kärran med pilsner till nästa hojträff :D :D

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Vätesprödhet blir det vid elförzinkning, denna tråd visar avrostning och, varmförzinkning.
Sammansatta delar måste inte demonteras om de båda är av är järn, är dom däremot av olika material tex järn aluminium så vet jag ej vad som händer.

5 timmar i 275 grader motverkar vätesprödhet. Det är främst de känsliga 12:9 skruvarna och ekrar man skall köra i ungnen efteråt vid elförzinkning.

Apropå pilsner så har ju johan dragkula på sin guzzi.
 
Top