AMALoMaten

Tord Ahlin

Administrator
Alla har säkert en gammal gängpajad 930a i tredje kökslådan, om inte så går det lika bra med en Mikuni, Keihin eller annat skräp.

Så här i vintertid måste man tänka lite på småfåglarna så jag tänkte vi skulle bygga en fågelautomat. Ta en urdrucken dunk, en gammal Amal, och en burk Turkisk Yoghurt, eller Keso, el dyligt.

1 Borra två st hål i botten av dunken det skall vara 5mm hål som har samma hålbild som trottellocket. Borra ett 30mm hål mellan dem två hålen, så frön kan passera.

2 Ta nu den Turkiska yoghurten och borra ett hål som nålmunstycks-skruven går igenom.
3 Skruva ihop allt, häll i frön och häng upp AMALoMaten i trädet. Se när glada fåglarna pickar.

4_Namnlst1_kopiera_1.jpg


Detta är faktiskt inget skämt, skall försöka få en bild i helgen på dagen, helst med lite fåglar i. -Va mysig den blev va?

4_Klar_i_trdet_1.jpg
 

Per G

New member
Ska nog bygga en jag också, får sätta den ganska högt annars bli det mest våra katter som uppskattar möjligheten till extra måltider :D

God Jul på er !!

Hälsningar,

Per
 

Tord Ahlin

Administrator
4_Talgoxe_1.jpg


Se här. Pippin ser ifs lite kritisk ut men jag försäkrar att den tog ett frö. Det var vid flera tillfällen idag som det satt två, tre talgoxar på detta bord.
Den klippta Turkiska youghurtburkens sarg blev för låg, fick lov att höja den upp till Amalens överkant på genomsläppshålet som ni ser på bilden.
 

Tord Ahlin

Administrator
AMAL-o-Maten är "Still going strong" :)

Ser ut som en talgoxe kanske. Förra bilden från 2012 ser ut som en blåmes. Jorå, det stryker många katter under bordet men på 1,6 meters höjd kan odjuren inget göra än att titta på dom bevingade läckerbitarna.


4_Amalomaten_1.jpg
 

Tord Ahlin

Administrator
Blåmes igen va?, notera att någon i forntiden skrivit "13" på förgasarkroppen med tusch. Inte undra på att den är skrot. Jag mekade på ett tele på kameran, då blev det fina bilder. Länken nederst är helt orörd, endast beskuren och sparad direkt i ett känt program för fotobehandling.

Skulle man prova dubbla förgasare kanske??

4_Med_tele_mer_beskrd_1.jpg


http://biphome.spray.se/t.ahlin/Birds/Olympus_E-410_tele-Pipi_1.jpg
och
http://biphome.spray.se/t.ahlin/Birds/detkomenornockso.jpg
 
Top