Alkylatbensin

Lasse L

Member
Är det någon som använder alkylatbensin i sina motorcyklar?

Efter ett tips jag fick av en Commandoägare i Bygdeå tömde jag tanken på min Dominator 500 och fyllde på med alkylatbensin, startade och lät motorn gå en stund så att det var alkylat i flottörhuset. Inga problem med kondens eller att bensinen geggar ihop sig över vintern hoppas jag på.

Alkylatbensinen torde väl inte vara skadliga för de gamla glasfibertankarna heller så jag funderar på hur det skulle vara att köra på alkylatbensin. Förvisso ganska dyrt, ca 30kr litern, men skall man vara ärlig så kör man ju inte så vansinnigt många mil på en säsong.

Är det någon som kör på alkylatbensin?
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag har kört någon 2-takts moppe på det men inte provat det i någon fyrtaktare, men jag har gått i samma tankar som dig, modern bensin har väldigt dålig livslängd och så är ju alkylaten ett bättre miljöval, vi får nog göra ett försök om ingen har dåliga erfarenheter....
 

Mike 40M

Member
Kör alla hojar på akrylat två sista tankningarna för säsongen, Sparkade i gång en WD16H som stått stilla med Aspen i tanken i 5 år. Startade andra kicken.
Racehojarna går alltid på Aspen+ eller Aspen R. Den lokala motorsågshandlarn säljer Aspen 95 från pump. Billigare så.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Kör alla hojar på akrylat två sista tankningarna för säsongen, Sparkade i gång en WD16H som stått stilla med Aspen i tanken i 5 år. Startade andra kicken.
Racehojarna går alltid på Aspen+ eller Aspen R. Den lokala motorsågshandlarn säljer Aspen 95 från pump. Billigare så.
Det är inga problem med att den löser upp och och slår loss gamla sotpartiklar som kan skada motorn om man tidigare kört på konventionell bensin? Det problemet har jag erfarit när jag bytt på tvåtaktsmotorer.
Skapar det inga problem så ska jag prova i min nästa tank
 

camenius

Well-known member
I vårnumret finns en artikel av Lasse Larsson om detta. Till artikel har jag lgt en intervju med några personer från "branschen" samt med allkonstnären Jim Lundberg (från Classic Motor). Sensmoral är... kör. Ni får läsa själva om några veckor.
 

Lasse L

Member
Nu har jag köpt femtio liter alkylatbensin för 33kr/liter. Jag trodde priset på alkylatbensin skulle följt vanlig bensin uppåt men prisökningen verkar inte ha spridit sig än.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Nu har jag köpt femtio liter alkylatbensin för 33kr/liter. Jag trodde priset på alkylatbensin skulle följt vanlig bensin uppåt men prisökningen verkar inte ha spridit sig än.
Så snart du provkört lite med gott resultat så ska jag också köpa en skvätt och prova i commandon :)
 
Top