Äntligen åka Mc i Norge!

Bragfjord

Well-known member
Ja så blev det äntligen verklighet med Trajan på Underbara Norges vägar i Vestlandet. Husbilscamping i fina Briksdalen, regn,
vänta in sol genom att läsa o promenera med Kicka o hund. Vädret lättar, reka med moppen, verkar bra, lasta av Trajan, titta
i kartan efter lämpliga vägar å sen ut o dra! Lyckliga de som bor i Norge och har tillgång till dessa för Mc härliga vägar och vackra landskap! På ca. 10 dagar fick jag 4 dagar sol att åka på som blev ca 120mil, jag får vara nöjd med det då de regnat mer än vanligt, även i Sverige. Mitt koncept med cykeln på släpvagn var då bra. Lider när jag ser Mc-åkarna körandes till o från Norge i regn, de blir inte lika bra upplevelse som det annars kunde bli med bättre väder. Jag valde vägar ut mot kusten där man kör runt fjordar o över berg, kuperat o kurvigt var ordet! Å detta mil efter mil! Mc körning alltså!
Ok, Allfarts vägarna (större) i semester tider ingen höjdare med mycket bilar. Gjorde misstaget att ta en tur ner till Geijranger som blev en "studie" i balansprov bland alla husbilar, turistbussar o bilar, puu! Annars åka serpentinvägar upp på
fjällen utan större trafik en annan upplevelse än man är van vid när man åker Mc!
En annan märklig sak som man får ta med en nypa salt" Trajan tog ca. 11 liter på 27 mil vid en tankning verkar fel men tid.
förbrukning brukar ligga mellan O41-O45 i Sverige. Aha, Norsk bensin har mer energi innehåll och luften mer syre eller va'.
 

Bragfjord

Well-known member
Nu börjar Mc-njutning, här vid en fjällsjö från Briksdalen.
 

Bifogat

  • 07-DSC03247.JPG
    07-DSC03247.JPG
    108.8 KB · Visningar: 8,239

Bragfjord

Well-known member
Ja så här är det hela tiden, natur med underhållning.
 

Bifogat

  • 02-DSC03277.JPG
    02-DSC03277.JPG
    104.9 KB · Visningar: 8,238

Bragfjord

Well-known member
På väg mot Geijranger, håll i hatten!
 

Bifogat

  • 04-DSC03294.JPG
    04-DSC03294.JPG
    117.9 KB · Visningar: 8,238

Bragfjord

Well-known member
Visst är det storslaget! Bara resten kvar att åka ner å trängas med turisterna.
 

Bifogat

  • 05-DSC03296.JPG
    05-DSC03296.JPG
    131.5 KB · Visningar: 8,238
  • 06-DSC03304.JPG
    06-DSC03304.JPG
    114.3 KB · Visningar: 8,238

Bragfjord

Well-known member
"Hem" å vila i baslägret och ladda till nästa dag, va' regn, nä nä.
 

Bifogat

  • 10-DSC03273.JPG
    10-DSC03273.JPG
    121.6 KB · Visningar: 8,238
Hei
Ja, vi er heldige som kan kjøre rundt i Norge
Det så ut som det var en fantastisk tur du hadde.
Fint du legger ut slike fine bilder, hyggelig med god norges reklame :D

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC03236.JPG En dag skulle jag vilja ta mig tid o fota alla fantastiska snickar glädje hus som det finns många av i Norge, Titta bara på detta gamla hotell! Generellt tycker jag Norrmännen bryr sig mera om sina fastigheter med kärlek. Mycket att titta på om man tar sig tid sedan värsta "chocken" lagt sig av alla fjordar. berg o tunnlar(!)
 

Bragfjord

Well-known member
Ja man måste gå av emellanåt för att njuta av detta scenario. Och vilka fina Mc-vägar jag nu åker på, ibland stöter man på en bil inte mer. gasa o njuta! Såg inte till en enda Polis eller fartkamera, vad kan man mer begära?
 

Bifogat

  • 08-DSC03252.JPG
    08-DSC03252.JPG
    97.5 KB · Visningar: 8,238

Bragfjord

Well-known member
2-DSC03254.JPG Skulle ha haft varm choklad el. kaffe med mig för att sitta ner o njuta lite.
På de här vägarna är det glest med fika ställena, men dom finns, om inte annat i en affär.3-DSC03253-002.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Vidar o Krister! Ja det blev för mig en lyckad resa, men jag kommer
att använda min släpvagn ånyo nästa gång jag besöker Norge. Jag är inte bara bekväm utan mitt ben klarar inte längre dagskörningar och detta i regn kanske. Nä kortare dragningar typ 20-30 mil är min melodi. Annat är transport o detta gör jag helst med bil. Men beundrar typ Storwall som kan ta en "tur" på 90 mil för att fiska i fjällen!
 

Bifogat

  • 03-DSC03291.JPG
    03-DSC03291.JPG
    130.8 KB · Visningar: 8,238

Bragfjord

Well-known member
Åt det hållet ngt. nedåt tror jag England ligger och skänker en tacksamhetens tanke för min pålitliga Traja och alla körglada Norton som jag haft, jag bugar.....
 

Bifogat

  • 11-DSC03268.JPG
    11-DSC03268.JPG
    64.4 KB · Visningar: 8,238

Bragfjord

Well-known member
Ja Vidar det är snällt av Dig att bjuda oss Svenskar till Norge, men för att njuta av detta, om det inte är för långt förstås, skulle någon form av transport av våra fordon underlätta vid längre sträckor tex. tåg, buss eller båt? Då talar jag om Vestlandet men Norge har så mycket mer, både söderöver o norr. Men det finns många hårdingar i klubben som inte räds längre sträckor och jag har ju släpvagn! Detta skriver jag ang. "flytta vestkust- träffen"
Kommer ihåg för flera år sedan på Norton träff i Strömstad, som var väldigt lyckad o trevlig, där vi bla. åkte in i Norge en sväng, undrar om det inte var då jag fick upp ögonen för Norge! Med vänlig hälsning.
 
Hei .
Nei , det var ikke helt på alvor :wink: .
Skulle det ha vært noe, så måtte vi her i Norge hatt en egen Norton klubb,
så kunne vi ha invitert dere over, men her klarer vi ikke det, eller kanskje det er så få Nortoner i Norge ikke vet jeg :?:
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Jag tror och har sett en del Norton i Norge under åren, bla. då vi hade Internationel Norton träff i södra delen, då var det en hel del fina byggen från Norge och givetvis från andra länder också. Men jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att samla Norton åkarna då fågelvägen stämmer minst av allt i Norge med sin topografi, alltså 5 mil blir kanske 25 mil i värsta fall.
För min del har jag hittat mitt koncept med släpvagnen, ensam visst, men då är jag fri att dra bäst jag vill, och fina Mc vägar har jag nu hittat i vacker miljö, men det finns mera, den som söker finner! Med vänlig hälsning.
 
Top