Gamla bensinkranar

camenius

Well-known member
Någon av er som har erfarenhet av att laga gamla bensinkranar?
Min fundering gäller den kran som ligger i mitten på bilden med flera kranar. Den andra bilden visar när jag skruvat isär den och plockat ur en rund packning som antagligen behöver bytas ut. Vad är den tillverkad av? trodde det skulle vara kork där, plast fanns väl inte när kranen tillverkades? Tänkte gummi som hårdnat, men anar att det inte är det.
Någon av er som vet mer om en sådan här kran och hur man får en sådan tät?
 

Bifogat

  • 4F8AD448-9821-4E3A-A32E-6333192314A2.jpeg
    4F8AD448-9821-4E3A-A32E-6333192314A2.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 21
  • D9D94E74-C161-4064-88FC-7483DF65CBDF.jpeg
    D9D94E74-C161-4064-88FC-7483DF65CBDF.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 22

camenius

Well-known member
Tack Micke.
Jag fick svar om detta via meddelande, vilket inte syns här. Skriver därför in följande så att frågan får ett svar (om någon vid senare tillfälle letar efter lösningar till problemet).
Dels fick jag tips om denna länk:
How to fix leaking petrol taps on a classic bike • Matchless Clueless
dels via diskussion med Jím Lundbergs spalt på Classic Motors hemsida, Fråga experten:

Tipsen var alltså, utöver den som länken hänvisar till materialet kork (bättre än förväntat säger de som vet), läder. Köpte neoprenpackning från mopedrenovering.se. Får väl se om de fungerar bättre än egen tillskuren kork.
 

Peter Szamer

New member
Tack Micke.
Jag fick svar om detta via meddelande, vilket inte syns här. Skriver därför in följande så att frågan får ett svar (om någon vid senare tillfälle letar efter lösningar till problemet).
Dels fick jag tips om denna länk:
How to fix leaking petrol taps on a classic bike • Matchless Clueless
dels via diskussion med Jím Lundbergs spalt på Classic Motors hemsida, Fråga experten:

Tipsen var alltså, utöver den som länken hänvisar till materialet kork (bättre än förväntat säger de som vet), läder. Köpte neoprenpackning från mopedrenovering.se. Får väl se om de fungerar bättre än egen tillskuren kork.
Hej, hur har det gått med dina kranar?
Jag har också kranar till min Es2 som skulle behöva en översyn. Har bara hört att de är värdelösa och inte går att få täta.
mvh/Peter Szamer
 

camenius

Well-known member
Hej, jodå det har fungerat mycket bra. Jag rengjorde dem och satte i de packningar jag beställde. Hittills har de fungerat perfekt. Inget läckande. Verkar inte påverkas alls av den nya bensinen som jag annats svurit en hel del över i vår och sommar. Har du samma som jag så verkar de där syntetiska packningarna vara bra lösning. Billiga och hade rätt storlek också.
 
Top