Byte kamrem(!)

Bragfjord

Well-known member
20191020_155357.jpgDetta förfarande är snart ett år gammalt(?) men till Er som inte uppfattat denna metod får härmed info. Gäller naturligtvis inte våra gammel hojar med stötstänger men väl våra bilar o Mc idag med kamrem.
Som vanligt frilägger man kamremmen från div. motorfästen o kåpor, sedan klyver man remmen med vass kniv på mitten enl. bilden.
 

Bragfjord

Well-known member
20191020_155344.jpgI det här fallet (Toyota Corolla -90) drar jag runt vevaxeln med spärrskaftet och kniven liggande på drevet då klyver jag lätt remmen på ca. halva bredden, sen bort med den halva remmen för att sedan trä på den nya och därefter skär av den gamla halva remmen så den nya får plats. Alltså vitsen med det hela, alla inställningar är kvar om nu motorn gick bra tid. Men glöm inte att kolla spännrullar o annat som är involverat i samma drivning och gör egna märkningar för säkerhetsskull ifall remmen skulle hoppa av ngn.kugg vid koll spännrullar, om osäkerhet med mer avancerad bil råder, lämna in bilen!
 

Bragfjord

Well-known member
20191020_160050.jpg Här den halva gamla remmen kvar för att behålla inställningarna innan nya remmen träs på. Vet inte hur detta funkar på moderna bilar idag men varför inte?
 
Kul att någon skriver på forumet!

För en tio år sedan hade jag en gammal Volvo 945 som remmen gick av på under färd. Motorn dog och alla lampor på instrumentpanelen tändes. Jag gillar ju inte att meka med bilar, det är alldeles för mycket plåt och grejor i vägen, så jag såg framför mig hur tusenlapparna for iväg för att hamna i verkstadens redan välfyllda plånbok.

När jag bogserat hem bilen gjorde jag mig en kopp kaffe och satte mig vid datorn. På ett Volvoforum hade en vänlig själ lagt upp en steg-för-steg anvisning om kamremsbyte. Såg ju inte alltför svårt ut så jag tog Commandon, körde in till Biltema och handlade rem och rulle för ett par hundringar. Någon timme senare var 945:an igång igen. Internet när det är som bäst!
 

Bragfjord

Well-known member
Bjarne, hade en gammal 945a säger Du? Du har väl inte sålt en så bra bil? Bästa Volvon!
Tänk bara så lätt de var att byta kamremmen på de gamla Volvo bilarna!

Jag tog jobbet att byta kamremmen på en mindre Ford, ungefär som en Fiesta åt en granne.
Så långt såg allt bra, men bilen gick inte framåt trotts 1an var ilagd! Va, nu då? Har drivaxeln gått av?
Nä då, kopplingen totalt utsliten, bara att bogsera hem.
När bilen väl va på lyften så fick jag lära mig att nu (2007) gäller töjbara multiremmar, alltså inga justeringar vilket betyder att ny rem skall krängas på, helst med spec. verktyg! Bara att skära av om byte...
Så det var ju snabbt gjort, och kamremmen hade jag tänkt att göra som med Toyotan här ovan..
När kåpor, motorfästen, generator fästen o annat var demont. så fick jag göra en motorbalk" så den inte skulle falla ned.
Allt fri lagt för byte! Trodde jag... Det var inte möjligt att kränga på ny kamrem då vevaxeldrevet hade en stor bricka" som satt fast på drevet, Ridå! Å drevet satt löst på vevaxeln! Ingen kil, inga splines! Remskivan dras hårt fast när inställningar är klara!
Alltså nu behövdes spec. verktyg som jag inte hade, men en annan granne jobbar på Volvo (!) och kunde låna verktyg.
Som bestod av en förlängd skruv att fixera vevaxeln med och ett långt järn att fixera kamaxlarna (Dubbla) med i bakkant.
Okay, så var det och allt blev bra, men det jag vänder mig emot är det omständliga arbete på en så obetydlig vardagsbil, de kostar ju pengar! Bara de här är ju skäl för elbil framöver(!)
 

Bifogat

  • 20210526_142854.jpg
    20210526_142854.jpg
    118 KB · Visningar: 6
  • 20210528_151457.jpg
    20210528_151457.jpg
    101.8 KB · Visningar: 6
  • 20210528_161012.jpg
    20210528_161012.jpg
    124 KB · Visningar: 6
Last edited:

Magnus Jönsson

Administrator
Ja Magnus, berätta om El-bil ägande, intressant!
Hej
Jag glömde ju bort att svara på detta, vet inte riktigt vad jag ska berätta men du får gärna fråga om du funderar på något.
Vi har en Tesla model 3 LR som första bil sen snart 3 år, vi hade ångest för alla pengar den kostade ända tills dess vi hämtat den men därefter har vi aldrig ångrat oss en enda gång och önskat att den varit fossildriven. En gång på drygt 8000 mil har vi fått nåt som kan kallas räckviddsångest.
Vi är egentligen på Tesla nr 2, den första blev skrot efter 600 mil när en ouppmärksam individ körde rakt i baken på mig i över 100 knyck när jag i princip stod stilla. Automatiken tog över och styrde mer mig i diket så jag inte blev intryckt i framförvarande så den räddade nog hälsan på mig den gången.
Sen dess har det bara rullat på, lite smågrejer som fixats på garantin men nästan färre än förväntat med tanke på att det var en ny modell. Vi laddar säkert till 95% hemma, så alltid fulltankat och riktigt billiga mil om man inte räknar värdeminskning men den har man ju alltid på en ny bil.
Vi kommer runt 30-35 mil vintertid och 40-45 mil sommartid men det är många faktorer som påverkar räckvidden vilket man inte tänker på i en vanlig bil även om förhållandet är ungefär detsamma där, blöta vägar skapar förvånansvärt mycket friktion och sänker räckvidden.
Jag har svårt att se att vi skulle välja annat än el nästa gång men som sagt fråga gärna så ska jag försöka svara.

Mc på el skulle jag helt klart kunna tänka mig med tanke på effekt och gasrespons den dagen nåt skulle hända med nån av de jag har men tills dess försöker jag nog slita ut de jag har, vilket jag troligen inte gör ;)

 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Magnus! Ursäkta "dröjsmålet" och tack för Din berättelse!
Verkligt otäckt att bli påkörd som Du blev, å i vilken fart sen! Kom Du verkligen oskadad från detta?
Otroligt i så fall, bara att gratulera, kunde ha blivit, vågar inte tänka...
Tesla har tydligen tänkt även i de här fallet och räddat Dig. Ja det verkar vara en bra bil när man läser tester
om den, vinner dom flesta, å snygga är dom, bra ladd möjligheter mm.
Själv har jag fullt upp med mina gamla fordon, bla. mina BMW.n ger mig bekymmer, är inne på andra Motronic-
styrenhet på två av dom. Bilarna bara stannar utan förvarning och måste bärgas, å dyrt blir det om dom ens finns att
köpa, jag talar om årsmodeller -85 -86 -91. Nya kostar ca. 10-15 tusen. Tack o lov finns företag som kan reparera i många fall men kostar i ändå 4-6 tusen.
Men jag försöker härda ut å förtränger det för bilarna är mig kära!
För säkerhets skull måste jag ha min gamla 240 -80 som är skottsäker!
Mvh. Brage.
 
Top