Recent content by Mike 40M

  1. Mike 40M

    Alkylatbensin

    Kör alla hojar på akrylat två sista tankningarna för säsongen, Sparkade i gång en WD16H som stått stilla med Aspen i tanken i 5 år. Startade andra kicken. Racehojarna går alltid på Aspen+ eller Aspen R. Den lokala motorsågshandlarn säljer Aspen 95 från pump. Billigare så.
  2. Mike 40M

    Vem byter ventilsäten?

    I våras höll Stig på. Fixade ihop en bra vevaxel av två dåliga till sonens RG250 racer.
  3. Mike 40M

    Brexit

    Fått mitt första paket från Burlen-AMAL. Utom dom 5% i skillnad mellan svensk och engelsk moms tog DHL 125 kronor. Fördröjningen för tullklareringen blev "bara" en vecka.
  4. Mike 40M

    AMR anti wet sumping

    Verkar vara en liknande lösning som BSA har på sina unit singles. En fjäderbelastad kula efter oljepumpen som öppnar när motorn startas Dessutom har BSA en liknande kula på insuget till returpumpen,Dom tre jag har våtsumpar i alla fall.
  5. Mike 40M

    Vevhusventilation Commando -68

    Väntar på feedback till hösten om PCV ventilen. En del monterar en ventil med strömbrytare som bryter tändningen. Finns även en jordande variant för dom lyckligt lottade som har magnettändning. En twin med glidlagrad vevaxel kan inte gå särskilt många varv utan oljetillförsel. En motor med...
  6. Mike 40M

    Vevhusventilation Commando -68

    På din beskrivning låter det som att tidiga Commando hade samma vevhusventilation som Atlas + övriga Dominatormodeller. D.v.s. ventilationen styrd av en fjäderbelastad bricka i ändan på kamaxeln som öppnar och stänger beroende på vevaxelläget. Har aldrig haft problem med dom på dom äldre. Gissar...
  7. Mike 40M

    Brexit

    Fick ett mail från Andover Norton i dag Changes to EU Delivery Andover Norton now has a system built into our webshop for Orders Under £135.00 that will take the VAT due on the...
  8. Mike 40M

    Varvräknarwire med kort hållbarhet

    Kan finnas flera olika orsaker. Brist på smörjning. Var dom helt torra? För liten böjradie. Har du nån skarp krök? Den gamla dog av ålderdomssvaghet och den nya hade en brottsanvisning från fabrik. Eller har den fått en knäck på väg till dig. I alla fall på hastighetsmätarvajrar kan längden på...
  9. Mike 40M

    Mick Hemmings

    Även om Mick Hemmings inte är med oss längre kan vi ändå dra nytta av hans videor om renoveringen av växellådor, motorer och bromsar. Även en bild av när hans sista önskan uppfylls
  10. Mike 40M

    Vill ha tag i syntet 20-50

    En liten kommentar om multigrade. Om man använder sin gamla motorcykel sällan kommer den att vätsumpa mer. Eftersom den flyter lättare genom oljepumpen än en rak 50 olja. Men om man alltid tömmer vevhuset efter vintervilan så föredrar jag en multigrade olja. På dom flesta av mina hojar använder...
  11. Mike 40M

    Ny på forumet

    En liten uppdatering. Efter ett antal körningar med Manxen börjar jag bli ganska sams med den. Lite småfix har det blivit, fått svetsa tanken ett par tre gånger. Härom veckan fick den lufta sig igen på Sviestad. Enda problemet var att den tyckte att 5 grader är för kallt. R40 oljan kom aldrig...
  12. Mike 40M

    Brexit

    Mycket blivit konstigt efter Brexit. Är med i några engelska märkesklubbar. Medlemstidningarna Roadholder (NOC) och MPH (VOC) kommer fram utan problem. Men Fishtail från den andra VOC (Velocette) kostade 75 kr till Postmord och 14 kr i moms.
  13. Mike 40M

    Mellan fyra (minst) hötappar

    Sitter och fyller i almanackan för året. Om jag åker till Isle of Man, hinner jag inte hem till, Våler Classic racing, missa att ut och lufta Manxen. Skandinaviska Vincentklubbens årsmöte, så pass nära att en tank räcker både dit och hem. Nortonklubben, lite långt för en 16H. Tyvärr blir det nog...
  14. Mike 40M

    Karlskoga -19

    En klassisk engelsk Greeves tvåtaktare. När den går är den oftast topp tre. Den här gången läckte toppen.
  15. Mike 40M

    Karlskoga -19

    En nästan lika snabb men välputsad hoj med Commandomotor.
Top